onsdag 25 augusti 2010

Trappan är sönderhuggen..

Varför, varför, varför? Heltäckningsmatten blev bortriven i somras med hjälp av min mor och hennes starka nypor. Innan den togs bort såg jag framför mig, i min fantasi, att trappan skulle vara helt bevarad och att det i stort sett bara skulle bara att sopa rent den. Men inte. Under den blåa heltäckningsmatten, som luktade apa efter alla år och var allt annat än ren, låg förståss mera spånskivor.

Med hoppet fortfarande uppe togs spånskivorna bort. Då visade det sig att själva trappnosen/överhänget är bortyxat och ersätt men nytt virke. Varför? Det nya virket är en lös trappnos som spickats på utanpå spånskivorna. Man får känslan av att man gick fram med yxan i all iver och kom sedan på att man visst måste ha en trappnos också men då var det redan försent. Den vackra gamla trappnosen, men sin enkla profil, är alltså borthuggen. Den är dessutom borthuggen så att allt runtomkring på trappan är förstört med djupa hugg av yxan. Drömmen om den bevarade trappan gick därmed i kras. Nya frågeställningar uppstår:

- Hur skall vi återställa trappan? De ursprungliga trappstegen är kvar men avyxade och därmed alldelens för bort att gå på utan att riskera att man ramlar..
- Hur bygger man upp en trappa som är såpass förstörd?
- Hur skall vi få trappan att harmonera med golvet i hallen?

Alltså, mera att göra innan hallen blir klar....men jag kan inte släppa frågan: varför har man yxat sönder trappan på 60-talet? Var det verkligen nödvändigt? Min utrotningsfeber på allt som är gjort på 60-talet för bara mer bränsle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar