onsdag 30 juni 2010

Inspiration till barnrum

Nästa rum på tur är det blivande barnrummet. Än så länge går tankarna i dessa banor:

Golv
Samma golv som i hallen dvs målat befintligt golv eller nytt lutat trägolv. Inget är gjort i rummet vilket innebär att det ligger en grå platsmatta ovanpå två lager masonitskivor(varför två lager? det lär vi bli varse är vi börjar att riva i rummet). När vi tog bort den gamla plastdörren, anno 1965, kan vi se att det är trägolv under men att originalgovet mest troligt är borttaget och trägolvet är lagt 1965. Alltså ett furugolv med breda sprickor och full synliga spikar. Jag hoppas att det under trägolvet är kutterspån och att man inte gjort något åt isoleringen i bjälklaget mellan våningarna på 60-talet. Material vi sprungit på i huset som sattes in 1965 luktar inte nyponros längre..Just nu röstar jag på nytt trägolv som läggs direkt på det gamla. Om golvet är lappat och lagat, som det är i hallen, blir det svårt att få det snyggt. Kollegor med äldre hus rekommenderar starkt att låta den gamla golvet vara och lägga nytt. Det blir aldrig bra, trots slipning och annat arbete, om det inte finns bra förutsättningar från början.

Väggar
Har jag nämnt att jag är löjligt förtjust i pärlspont? Någon kanske har börjat ana det! Min man är förståss inte lika förtjust. Inte konstigt, hallen är en explotion av pärlspont, och visst, det blir rätt intensivt. Men Åh så vackert! När spånskivorna är borta ser vi hur väggarna ser ut bakom. Någonstans i rummet finns en murstock som skall fram. Det är murstocken från köket som går genom rummet. Väggarna kan nog bjuda på många överraskningar...från början så var nämnligen inte rummet ett rum utan en veranda. Man satt där på morgonen trot jag, när pigan kom upp med frukosten i morgonsolen. Förr, innan träden var stora, hade man en fantastisk utsikt över Stallviken från verandan. Att det är inbyggt ser man på takstolarna. Letar man så hittar man spår i huset av hur det en gång har sett ut. Vi har ingen aning när verandran byggdes men det är troligtvis gjort före 1947, innan taket byttes. Väggarna kan därmed se ut lite hur som helst. Så diskussionen, som knappt påbörjas eftersom att vi är mitt uppe i hallprojektet, kommer att vara kring väggmaterialet. Jag står på pärlspontens sida, inte helt otippat. Frågan är om det skall vara 95 eller 120 mm bredd. Min man står på gipsskivornas sida. Någongång har jag tydligen sagt att vi bara skall ha pärlspont i hall och kök. Stor miss från min sida. När vi landat diskussionen så blir färgvalet oavsett vitt eller ljust grått.

Tak
Takhöjden i rummet är lägre än i de andra rummen på övervåningen som har en talhöjd på 2,80 m. Jag har inte mätt men taket är nog 2,50 eller 2,60 meter. Taket är platt men taket i sig är snett, precis som i hallen. Skall vi göra något åt taket är då frågan? Jag ser framför en regn av sågspån som faller ned på oss om vi börjar riva taket. Å andra sidan var taket i hallen helt oisolerat, det kan lika väl vara detsamma i detta rum. Är så fallet måste vi isolera även här.

Övrigt
Dörren är köpt och skall sättas på plats, lister och el är inte bestämda ännu men det blir samma som i hallen, det blir en fönsterbräda under fönstret(fönstret skall inte bytas i detta läget, fungerar bra men skall målas vitt istället för brunt) och så skall vi ta hål i väggen för tillluften(om vi inte hittar det gamla som säkerligen döljer sig någonstans under spånskivorna...). Och så får vi se vad som dyker upp, det har ju visat sig att vad som helst kan komma i dagens ljus när man väl sätter kofoten i väggarna...

Tidplanen är att vi skall påbörja rivningen när min mamma och pappa är och hälsar på. Projektet skall vara klart i oktober. Är vi inte klara med hallen så gör vi ett undantag i sommar just för att vi får hjälp. Rivningen är tung och dom hjälper gärna till vilket känns underbart - all hjälp är välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar